Křivoklátsko a Rakovnicko - Kde nebudete vědět kam dřív
  • Cíle, trasy & mapa
    • Cykloturistika
    • Pěší turistika
    • Vodáctví
    • Turistické cíle a pamětihodnosti
    • Přírodní zajímavosti
    • Služby turistům
    • Turistická mapa
Generuji náhled
Poznávání v mapě
Archeologie
Architektura
Altány a gloriety
Kašny a fontány
Lidová architektura
Městská architektura
Moderní architektura
Opevnění
Bitvy a války
Církevní památky
Boží muka
Hřbitovy
Kaple
Kapličky
Kláštery a fary
Kostely evangelické
Kostely husitské
Kostely římskokatolické
Křížky
Křížové kameny
Pomníky a pamětní desky
Sochy
Zvonice
Zvoničky
Židovské památky
Galerie
Hrady
Hvězdárny
Industriální stopy
Mosty
Průmysl
Vojenské objekty
Zemědělství
Kolešovka
Muzea a expozice
Osobnosti regionu
Pamětní síně
Pověsti a tajemná místa
Přírodní zajímavosti
Chráněná území
Obory
Památné stromy
Parky
Skalní útvary
Rozhledny a vyhlídky
Tvrze a hradiště
Zámky
Zříceniny

Ruda - Koněspřežka Pilský rybník

Terénní pozůstatky

Lokalita
Ruda
GPS: N13,87471700° E50,11736700° minutový formát GPS: N13°52'28,981" E50°7'2,521" desetinný formát
 
Vyčkejte prosím, nahrávám mapu
Základní zobrazení
Ruda - Koněspřežka Pilský rybník
Mapa okolí Ruda - Koněspřežka Pilský rybník
Aktivní mapa
Měřítko
 
V roce 1824 se zrodila první koněspřežná železnice na evropském kontinentu, která vedla z Českých Budějovic do Lince. Jedním z největších obdivovatelů tohoto díla geniálních stavitelů Gerstnerů byl i tehdejší inspektor fürstenberského panství na Křivoklátě František Nittinger. Přesvědčil majitele panství knížete Karla Egona II. o tom, že vybudování obdobné dráhy na Křivoklátsku by přineslo rozvíjejícímu se průmyslu značný užitek. Sám se ujal vyjednávání s vlivnými osobnostmi politického a vědeckého života, jehož výsledkem bylo ustavení spolku pro postavení železnice. V dubnu 1826 podal spolek dvorní kanceláři ve Vídni žádost o udělení privilegia pro stavbu dráhy. Byla navržena trasa od Bruské brány v Praze přes Lány do údolí potoka Klíčavy, podél něho do Zbečna, dále po břehu řeky Berounky přes Roztoky, Nezabudice do Skryj a přes Zvíkovec až do Plzně. Při zaměřování trati zde působil slavný geolog Joachim Barrande, s nímž se Nittinger seznámil u francouzského dvora. Barrande při svých pracích přišel u Skryj a Týřovic na ojedinělá naleziště zbytků primordiální ústrojné fauny, hlavně zkamenělých trilobitů, která jsou dnes známá v celém světě. Císař povolil stavbu železnice patentem z 30. 7. 1827. Dráha, jež byla řešena jako koněspřežná, byla stavěna s použitím litinových kolejnic upevněných na kamenných a dřevěných podložkách. Její budování postupovalo jen zvolna. Dne 21. 3. 1830 byl dán do provozu první úsek v délce 25 km vedený z Prahy do nádraží Výhybka u Rozdělova. Na dalším úseku z Výhybky k Lánům v délce 26,6 km byla doprava zahájena 25. 10. 1830. Teprve 11. 4. 1833 byl otevřen třetí úsek v délce 5,2 km z Lán do lesní oblasti Píně u Brejlu a roku 1836 uzavřena stavba nedokončené dráhy v údolí Klíčavy zbudováním posledního úseku 4,7 km dlouhého. Celá trať tak měřila asi 62 km. Dráha byla tehdy nazývána Lánskou železnicí. V roce 1834, kdy se vyskytly nenadálé překážky v terénu, rozhodla se finančně vyčerpaná akciová společnost k rozpuštění. Ještě před likvidací nabídla celou dokončenou část železnice k odprodeji nejsilnějšímu spolupodnikateli Karlu Egonu II. z Fürstenberka. Ten ji po krátkém váhání nakonec koupil a převzal do majetku a správy. Dráha byla doplněna pobočkou do buštěhradských kamenouhelných dolů a během svého dalšího provozu dopravovala především uhlí a dříví z Kladenska a Křivoklátska do Prahy. Později byl přepravovaný artikl rozšířen ještě o stavební kámen, vápno, mouku, potraviny ap. Provoz byl ale pro podnikatele nákladný a obtížný. Při koňském pohonu byl odvislý do značné míry na počasí. V těch letech si už všude razila cestu do technického světa lokomotiva. Kníže Fürstenberk proto žádal císaře o povolení přestavby železnice na dráhu s parním pohonem. Smělé plány skončily Fürstenberkovou smrtí v roce 1854. A jaký byl další osud železnice? Dne 21. 10. 1855 ji odkoupila Buštěhradská železniční společnost za 380 000 zlatých a připojila ji k budované Buštěhradské parní železnici. Na úseku Lány - Píně jezdila potom ještě nějaký čas koňská dráha jako přípojka na hlavní trať buštěhradské železnice do té doby, než byla posléze jako nerentabilní zrušena.
 
Přidej videoSouvisející videa
K této památce nemáme žádné související video. Budeme rádi, když sem přidáte svoje.
 
Přidej fotografiiSouvisející fotografie
 

Mosty Mosty

Průmysl Průmysl

Vojenské objekty Vojenské objekty

Zemědělství Zemědělství

 

Archeologie Kategorie Archeologie

Architektura Kategorie Architektura

Bitvy a války Kategorie Bitvy a války

Církevní památky Kategorie Církevní památky

Galerie Kategorie Galerie

Hrady Kategorie Hrady

Hvězdárny Kategorie Hvězdárny

Industriální stopy Kategorie Industriální stopy

Kolešovka Kategorie Kolešovka

 

Muzea a expozice Kategorie Muzea a expozice

Osobnosti regionu Kategorie Osobnosti regionu

Pamětní síně Kategorie Pamětní síně

Pověsti a tajemná místa Kategorie Pověsti a tajemná místa

Přírodní zajímavosti Kategorie Přírodní zajímavosti

Rozhledny a vyhlídky Kategorie Rozhledny a vyhlídky

Tvrze a hradiště Kategorie Tvrze a hradiště

Zámky Kategorie Zámky

Zříceniny Kategorie Zříceniny

 
 
 
© 2009 - 2025 Radomír Dvořák a Roman Hartl. Využíváme publikační systém Apollo.