Lišany - Kolešovka, úsek Krupá - Kolešovice
Vyčkejte prosím, nahrávám mapu
Historický popis a původ
Právním počinem pro výstavbu místní dráhy Krupá-Kolešovice byla koncesní listina ze 17. května 1882, č. 60 ř. z., vydaná Janu Muzikovi a Karlu Schnabelovi, zakladatelům společnosti Českých obchodních drah. Jejím obsahem byla výstavba místní dráhy ze stanice BD Krupá do Kolešovic. Výnosem ministerstva obchodu z 25. října 1882 č. 155 ř.z. se přenesla koncesní oprávnění na společnost Buštěhradské dráhy. Politická pochůzka se konala ve dnech 2.- 6. dubna 1883 a stavební koncese byla udělena od 26. května 1883 podnikatelství Antonín Houdek v Chocni. Technicko policejní zkouška byla provedena 10. září 1883 a téhož dne byla udělena provozní koncese. Doprava byla všeobecně zahájena 15.září 1883.
Trať Krupá-Kolešovice měla tyto tarifní body v km:
0,0 Krupá (Krupa)
3,4 Lišany u Rakovníka (*1939+1995)
5,0 Olešná u Rakovníka (*1933)
6,8 Chrášťany zastávka (Kroschau, Kroschau / Chrasstian)
9,1 Kněževes (Herrndorf, Herrndorf / Knežowes)
9,6 Přílepy (Přílepy u Rakovníka, *1933)
12,0 Kolešovice (Kolleschowitz)
Tímto stavebním počinem je prakticky dovršena výstavba železniční sítě společnosti Buštěhradské dráhy. Zákon z 8. června 1923 č. 124 Sb. prohlásil železniční tratě a majetek společnosti Buštěhradské dráhy za nabytý státem se zpětnou platností od 1.ledna 1923. Vládním nařízením z 5. července 1923 č. 138 Sb. byl proveden výše uvedený zákon , čímž byla učiněna tečka za historií Buštěhradské dráhy.
Záměry vlastníka, provozovatele
Výňatek z materiálu SŽDC/OKS „Tratě s nulovým provozem“ - verze z 10.2.2010
Trať s nulovým provozem (dle Směrnice SŽDC č. 72 s účinností od září 2009) je trať, na které není přidělena kapacita pro žádnou vlakovou trasu po dobu delší jak jeden týden.
Zavedení nulového grafikonu na vybraných tratích nelze slučovat s omezením provozování dráhy podle § 23b zákona č. 266/94, o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, což znamená, že je třeba zajistit plnou provozuschopnost železniční dopravní cesty ve smyslu citovaného zákona. SŽDC/SDC je povinna na těchto tratích provádět jak kontrolní, dohledací činnost tak údržbu a opravy.
Pro drážní dopravu jsou tratě využívány ve velmi omezené míře a vynaložené finanční prostředky ze strany SŽDC/SDC jsou tak využívány de facto neefektivně, avšak de iure plně v souladu s povinnostmi, které SŽDC ukládá zákon.
Trať Krupá – Kolešovice: jednokolejná neelektrizovaná celostátní dráha zaústěná do celostátní dráhy v žst. Krupá. Dráha začíná v úrovni vjezdového návěstidla žst. Krupá (km 66,217) a končí zarážedlem v dopravně Kolešovice v km 12,218. Stavební délka dráhy je 12,604 km, maximální traťová rychlost je 50 km/h, maximální sklon 14,2%o, přechodnost C2. Osobní pravidelná doprava byla na trati zastavena k 9.12.2006, pravidelná nákladní doprava na trati není vedena. Pro roky 2009/10 jsou v GVD zakresleny 4 páry osobních vlaků vedených v sezónně a 2 páry Mn vlaků podle potřeby. Do nákladiště Kněževes je zaústěna vlečka bývalého armádního skladu maziv. Ten byl v r. 1997 zrušen a vlečka slouží k prezentaci historických vozidel firmy Herkules. Spádovou oblastí je město Rakovník. Trať vede opačným směrem na jih a do Rakovníka je nutný přestup ve stanici Lužná u Rakovníka. Úvrať ve stanici Krupá navíc prodlužuje dále jízdní dobu. Osobní železniční doprava při přímém spojení autobusy ztrácí smysl. Obce podél trati nepřesahují početně tisíc obyvatel. SŽDC/OKS doporučuje požádat MD o zahájení správního řízení ve věci zrušení dráhy.
K této památce nemáme žádné související video. Budeme rádi, když sem přidáte svoje.