Lány-Chomutov (Česká severozápadní dráha)
Buštěhradská dráha (BD) se zabývala již od r. 1864 plánem prodloužit svou železnici Kladno-Lány do Chomutova a odtud do Vejprt k připojení na saskou dráhu do Annabergu. Rezervní kapitál, který BD měla byl však použit na přestavbu koněspřežky Praha - Lány a část musela být zachována pro stavbu spojky do Buben. Koncem června 1867 však BD předkládá vypracovaný projekt dráhy z Lán do Vejprt, zároveň žádá ministerstvo obchodu o sjednání koncesních podmínek pro dráhu lánsko-vejprtskou. Vyřízení však nepřicházelo.Vláda začala jednat s BD až koncem prosince 1867 o podmínkách koncese, o způsobu záruky a subvenci. Koncesní podmínky byly dne 14. prosince 1867 předloženy jako návrh zákona. Začátkem února 1867 však podává žádost o koncesi dráhy vedenou z Prahy do Chebu konsorcium, jehož členy byli bratři Kleinové a Rothschildův vídeňský Creditanstalt. Protože vládní předloha nebyla dosud ve sněmovně projednávána a nestala se tudíž zákonem, musela se vláda zabývat i nabídkou vídeňského konsorcia. Předloha o podmínkách České severozápadní dráhy byla až 3. června 1868 prohlášena zákonem. Se zpětnou platností byla dne 1. července 1868 udělena koncesní listina jako č. 138 ř.z. Společnost vítězné BD se nedala do stavby směrem od Prahy, ale od Chebu k Praze. Tak došlo k výstavbě a provozu těchto tratí: Karlovy Vary-Cheb; Lány-Chomutov; Lužná-Rakovník; Březno u Chomutov-Ostrov nad Ohří, Ostrov nad Ohří-Karlovy Vary; Tršnice-Františkovy Lázně a Chomutov-Vejprty. Politické pochůzky se konaly v červnu 1867 v katastrech obcí Lány-Rynholec, v roce 1868 Rynholec až Krupá, v roce 1869 Trnovany až Chomutov a Krupá až Trnovany u Žatce. Stavbu prováděly tři železniční podnikatelství – do úseku Lány-Krupá (BD ve vlastní režii), úsek Krupá-Měcholupy firma Kraus & Stöhr z Vídně, úsek Měcholupy-Březno opět BD a úsek Březno-Chomutov firma Schön & Wesely z Prahy. V únoru 1871 se konala policejně-technická zkouška způsobilosti celé tratě. Na základě vydání provozní koncese dne 20. listopadu 1870 se prováděla nepravidelná doprava uhlí a dříví a dne 4. února 1871 byla doprava zahájena všeobecně.
Celostátní dráha. Úsek je součástí trati Lužná u Rakovníka - Chomutov (KJŘ 124), Lužná u Rakovníka - Krupá - Kolešovice (KJŘ 125 - muzejní provoz) a Lužná u Rakovníka - Žatec (SJŘ 531).
Trať Lány-Chomutov měla tyto tarifní body v km:
41,1 Lány,
44,1 Rynholec,
48,4 Nové Strašecí,
53,3 Řevničov,
61,3 Lužná u Rakovníka,
65,8 Krupá,
68,5 Mutějovice,
71,6 Milostín,
77,2 Deštnice,
81,7 Sádek u Žatce,
84,9 Želeč,
89,7 Měcholupy,
92,9 Holedeček,
94,5 Veletice,
96,2 Dobříčany,
98,0 Trnovany u Žatce,
102,4 Žatec hl.nádraží,
106,1 Žiželice u Žatce,
109,4 Hořetice,
111,1 Denětice,
113,1 Holetice,
115,8 Březno u Chomutova,
118,7 Braníčky,
119,8 Brany,
125,2 Chomutov.
K této památce nemáme žádné související video. Budeme rádi, když sem přidáte svoje.