Křivoklátsko a Rakovnicko - Kde nebudete vědět kam dřív
  • Cíle, trasy & mapa
    • Cykloturistika
    • Pěší turistika
    • Vodáctví
    • Turistické cíle a pamětihodnosti
    • Přírodní zajímavosti
    • Služby turistům
    • Turistická mapa
Generuji náhled
Poznávání v mapě
Archeologie
Architektura
Altány a gloriety
Kašny a fontány
Lidová architektura
Městská architektura
Moderní architektura
Opevnění
Bitvy a války
Církevní památky
Boží muka
Hřbitovy
Kaple
Kapličky
Kláštery a fary
Kostely evangelické
Kostely husitské
Kostely římskokatolické
Křížky
Křížové kameny
Pomníky a pamětní desky
Sochy
Zvonice
Zvoničky
Židovské památky
Galerie
Hrady
Hvězdárny
Industriální stopy
Mosty
Průmysl
Vojenské objekty
Zemědělství
Kolešovka
Muzea a expozice
Osobnosti regionu
Pamětní síně
Pověsti a tajemná místa
Přírodní zajímavosti
Chráněná území
Obory
Památné stromy
Parky
Skalní útvary
Rozhledny a vyhlídky
Tvrze a hradiště
Zámky
Zříceniny

Krupá - Kolešovka, úsek Krupá - Lužná u Rakovníka

Kontakt
 270 09 Krupá
e-mail: info@khkd.cz
www.khkd.cz
GPS: N13,72930560° E50,16863890° minutový formát GPS: N13°43'45,500" E50°10'7,100" desetinný formát
 
Vyčkejte prosím, nahrávám mapu
Základní zobrazení
Krupá - Kolešovka, úsek Krupá - Lužná u Rakovníka
Mapa okolí Krupá - Kolešovka, úsek Krupá - Lužná u Rakovníka
Aktivní mapa
Měřítko
 

Lány-Chomutov (Česká severozápadní dráha)
Buštěhradská dráha (BD) se zabývala již od r. 1864 plánem prodloužit svou železnici Kladno-Lány do Chomutova a odtud do Vejprt k připojení na saskou dráhu do Annabergu. Rezervní kapitál, který BD měla byl však použit na přestavbu koněspřežky Praha - Lány a část musela být zachována pro stavbu spojky do Buben. Koncem června 1867 však BD předkládá vypracovaný projekt dráhy z Lán do Vejprt, zároveň žádá ministerstvo obchodu o sjednání koncesních podmínek pro dráhu lánsko-vejprtskou. Vyřízení však nepřicházelo.Vláda začala jednat s BD až koncem prosince 1867 o podmínkách koncese, o způsobu záruky a subvenci. Koncesní podmínky byly dne 14. prosince 1867 předloženy jako návrh zákona. Začátkem února 1867 však podává žádost o koncesi dráhy vedenou z Prahy do Chebu konsorcium, jehož členy byli bratři Kleinové a Rothschildův vídeňský Creditanstalt. Protože vládní předloha nebyla dosud ve sněmovně projednávána a nestala se tudíž zákonem, musela se vláda zabývat i nabídkou vídeňského konsorcia. Předloha o podmínkách České severozápadní dráhy byla až 3. června 1868 prohlášena zákonem. Se zpětnou platností byla dne 1. července 1868 udělena koncesní listina jako č. 138 ř.z. Společnost vítězné BD se nedala do stavby směrem od Prahy, ale od Chebu k Praze. Tak došlo k výstavbě a provozu těchto tratí: Karlovy Vary-Cheb; Lány-Chomutov; Lužná-Rakovník; Březno u Chomutov-Ostrov nad Ohří, Ostrov nad Ohří-Karlovy Vary; Tršnice-Františkovy Lázně a Chomutov-Vejprty. Politické pochůzky se konaly v červnu 1867 v katastrech obcí Lány-Rynholec, v roce 1868 Rynholec až Krupá, v roce 1869 Trnovany až Chomutov a Krupá až Trnovany u Žatce. Stavbu prováděly tři železniční podnikatelství – do úseku Lány-Krupá (BD ve vlastní režii), úsek Krupá-Měcholupy firma Kraus & Stöhr z Vídně, úsek Měcholupy-Březno opět BD a úsek Březno-Chomutov firma Schön & Wesely z Prahy. V únoru 1871 se konala policejně-technická zkouška způsobilosti celé tratě. Na základě vydání provozní koncese dne 20. listopadu 1870 se prováděla nepravidelná doprava uhlí a dříví a dne 4. února 1871 byla doprava zahájena všeobecně.

Celostátní dráha. Úsek je součástí trati Lužná u Rakovníka - Chomutov (KJŘ 124), Lužná u Rakovníka - Krupá - Kolešovice (KJŘ 125 - muzejní provoz) a Lužná u Rakovníka - Žatec (SJŘ 531).

Trať Lány-Chomutov měla tyto tarifní body v km:
41,1 Lány,
44,1 Rynholec,
48,4 Nové Strašecí,
53,3 Řevničov,
61,3 Lužná u Rakovníka,
65,8 Krupá,
68,5 Mutějovice,
71,6 Milostín,
77,2 Deštnice,
81,7 Sádek u Žatce,
84,9 Želeč,
89,7 Měcholupy,
92,9 Holedeček,
94,5 Veletice,
96,2 Dobříčany,
98,0 Trnovany u Žatce,
102,4 Žatec hl.nádraží,
106,1 Žiželice u Žatce,
109,4 Hořetice,
111,1 Denětice,
113,1 Holetice,
115,8 Březno u Chomutova,
118,7 Braníčky,
119,8 Brany,
125,2 Chomutov.


Zdroj: Herkules KHKD
 
Přidej videoSouvisející videa
K této památce nemáme žádné související video. Budeme rádi, když sem přidáte svoje.
 
Přidej fotografiiSouvisející fotografie
 
 

Archeologie Kategorie Archeologie

Architektura Kategorie Architektura

Bitvy a války Kategorie Bitvy a války

Církevní památky Kategorie Církevní památky

Galerie Kategorie Galerie

Hrady Kategorie Hrady

Hvězdárny Kategorie Hvězdárny

Industriální stopy Kategorie Industriální stopy

Kolešovka Kategorie Kolešovka

 

Muzea a expozice Kategorie Muzea a expozice

Osobnosti regionu Kategorie Osobnosti regionu

Pamětní síně Kategorie Pamětní síně

Pověsti a tajemná místa Kategorie Pověsti a tajemná místa

Přírodní zajímavosti Kategorie Přírodní zajímavosti

Rozhledny a vyhlídky Kategorie Rozhledny a vyhlídky

Tvrze a hradiště Kategorie Tvrze a hradiště

Zámky Kategorie Zámky

Zříceniny Kategorie Zříceniny

 
 
 
© 2009 - 2025 Radomír Dvořák a Roman Hartl. Využíváme publikační systém Apollo.