Vznik původní výtopny Lužná – Lišany je spojen se zahájením provozu na trati Buštěhradské dráhy z Kladna do Chomutova a Rakovníka v roce 1871.
Původní výtopna byla vybudována naproti staniční budově jako remíza se dvěma stáními u které byla vystavěna administrativní budova, která sloužila současně jako vodárna. Tento objekt se zachoval dodnes, i když vodárenské nádrže již nejsou využity. Se stále rostoucí dopravou nepostačovala kapacita výtopny, především správkárenská, proto byla vystavěna výtopna nová, již s halou na vyvazovací opravy a s točnou v prostorách současného depa. Přestavěná výtopna zanedlouho opět nedostačovala, tentokrát z provozního hlediska. Proto byla v roce 1924 předána do užívání nová výtopna s rozsáhlým areálem, rotundou, zauhlovacím zařízením a montážními halami. Svou kapacitou postačovala až do ukončení provozu depa.
S postupným slábnutím parního provozu klesaly provozní výkony depa i počty nasazovaných lokomotiv. Depo mělo stále větší význam správkárenský než provozní. V osmdesátých letech zde byla vystavěna velká hala pro provádění soustředěných oprav motorových lokomotiv, které bohužel ustoupilo několik původních objektů depa. Postupně se zde omezoval provoz tak, až byl v roce 1996 zastaven úplně.
Zejména v posledních letech provozu bylo depo stále častěji středem pozornosti příznivců železniční historie. Sama zeměpisná poloha depa a jeho nenásilné začlenění do okolní krajiny nabízela možnost pořádat zde rozličné akce spojené s jízdami parních lokomotiv, které zde využívaly technologická zařízení určená pro jejich provozování. Tato zařízení jsou stále v provozu a jsou součástí expozic nově vzniklého muzea.
K této památce nemáme žádné související video. Budeme rádi, když sem přidáte svoje.
K této památce nemáme žádnou související fotografii. Budeme rádi, když ji sem přidáte.